
Voorraadbeheer
Ons voorraadbeheer gaat over de opslaglocaties, aan- en verkoop van voorraden en productkwaliteit.
Operations
Het beheer van de voorraden bestaat uit het selecteren van geschikte opslaglocaties, aan- of verkoop van voorraden en bewaken van de productkwaliteit.
COVA huurt de opslaglocaties. Locatie, onderhoud en kostprijs zijn hierbij belangrijke criteria. De productkwaliteit van de olievoorraden wordt regelmatig gecontroleerd, en voorraden indien nodig ververst.
Kerndoelen opslagbeleid
Ons opslagbeleid heeft drie kerndoelen: tijdige beschikbaarheid van de voorraden voor de markt, minimale opslagrisico’s en zo laag mogelijke kosten. Diesel en benzine zijn in Nederland opgeslagen; delen van de voorraden kerosine en ruwe aardolie in België en Duitsland.
Spreiding van de opslaglocaties in Nederland, Duitsland en België (bij benadering).

Opslagterminals
Olieproducten en ruwe aardolie slaan we op in bovengrondse tanks op verschillende opslagterminals en in cavernes in zoutkoepels op ruim 1 km diepte in de grond.

Alle opslagterminals hebben een goede (pijpleiding)verbinding naar open water, zodat producten binnen drie vaardagen in Nederland zijn.
Partners
COVA bezit zelf geen opslagfaciliteiten. We werken nauw samen met verschillende partners voor de huur van opslagcapaciteit. Met olieopslagbedrijven sluiten we vaak langdurige contracten af, tegen zo laag mogelijke kosten. Ook leggen we afspraken vast over het tijdig uitleveren van opgeslagen producten.

Fysieke voorraden en CSO-tickets
In de Wva is vastgelegd dat COVA en bedrijven op twee manieren aan de voorraadplicht kunnen voldoen:
- Door fysiek (een deel van) de voorraad te bezitten;
- Via Compulsory Storage Obligation CSO-tickets. Dit zijn optierechten op voorraden van derden
Bij CSO-tickets reserveert de eigenaar van het product namens de koper een fysieke hoeveelheid olie, in ruil voor een vergoeding. De koper van het CSO-ticket heeft in crisistijd het recht om deze fysieke voorraden te kopen, volgens de voorwaarden in het contract. CSO-tickets kunnen verkocht worden voor ruwe aardolie of aardolieproducten, in zowel binnen- als buitenland.
De CSO-tickethandel is een flexibele en over het algemeen kosteneffectieve manier om voorraadverplichtingen na te komen. Het beleid van COVA is beperkt gebruik te maken van CSO-tickets, en te beperken tot het oplossen van tijdelijke tekorten of overschotten.
Productkwaliteit monitoren
Langjarige opslag van olie en olieproducten is een bijzonder specialisme binnen de oliemarkt. De strategische diesel- en benzinevoorraad kan tot wel 10 jaar opgeslagen blijven. De voorraad ruwe aardolie zelfs langer dan 30 jaar. Regelmatige analyse van de productkwaliteit blijft noodzakelijk. Opslag in cavernes biedt meer zekerheid dat de kwaliteit van ruwe aardolie of olieproducten langdurig behouden blijft.
De kennis over productkwaliteit bij langdurige opslag wordt internationaal gevolgd en gedeeld in technische commissies zoals van ACOMES (Annual Coordinating Meeting of Entity Stockholders), ESTG (Energy Security Technical Group) en ELABCO (Experts Laboratory Coordination). COVA neemt deel en draagt bij aan deze kennisuitwisseling met Europese, Aziatische en Amerikaanse organisaties en agentschappen.
We monitoren de productkwaliteit van onze voorraden samen met verschillende inspectiebedrijven en laboratoria. We beoordelen of het product nog langer in voorraad gehouden kan worden, of dat verversing nodig is.